De fracties van de politieke partijen in de gemeenteraad van
Goedereede, te dezen elk vertegenwoordigd door hun
fractievoorzitter, verklaren over de hierna genoemde
beleidsonderwerpen raadsbrede overeenstemming te hebben
bereikt. Dit akkoord wordt dan ook als een bindend document
aangemerkt, waaraan het college van burgemeester en wethouders
hun denken en handelen over deze onderwerpen dienen te toetsen.
Verdere uitwerking van collegeafspraken mag in elk geval niet
strijdig zijn met de kaders van dit raadsakkoord.
1. Volkshuisvesting
Om in deze raadsperiode daadwerkelijk te realiseren dat nieuwe
woningbouw in belangrijke mate in de betaalbare sector voor
starters, senioren en kleine huishoudens plaatsvindt, zal de
gemeente slechts bestemmingsplannen wijzigen ten behoeve van
woningbouw, als de ingediende bouwplannen circa 50% woningen
bevatten in het segment sociale huur- en sociale koopwoningen.
Dit uitgangspunt dient door het college van burgemeester en
wethouders actief uitgedragen te worden in hun contacten met
projectontwikkelaars en eigenaren van potentiële woningbouwlocaties.
In aanvulling hierop is het noodzakelijk dat serieus invulling
wordt gegeven aan het vastgestelde gematigd actieve
grondverwervingbeleid.
Nog in 2006 zal het toe te passen toewijzingssysteem voor
nieuwbouwwoningen op de besluitvormingsagenda worden geplaatst.
In de op te stellen eilandelijke huisvestingsverordening zal
aandacht worden gevraagd voor een voorkeurspositie voor de
eigen inwoners van Goeree Overflakkee voor sociale woningbouw.
In het laatste jaar van deze raadsperiode zal opnieuw een
woningbehoeftenonderzoek worden uitgevoerd.
2. Economische zaken en werkgelegenheid
- De gemeente is van mening dat landbouw, visserij en recreatie
en toerisme in de afgelopen jaren teveel ruimte en
ontwikkelingsmogelijkheden hebben moeten afstaan aan nieuwe
natuurontwikkelingen. In de komende jaren zal dan ook niet meer
worden meegewerkt aan bestemmingsplanwijzigingen voor nieuwe
natuurinitiatieven, wanneer deze op enigerlei wijze afbreuk
doen aan het bestaansrecht en de ontwikkelingsmogelijkheden van
landbouw, visserij en recreatie & toerisme.
- De gemeente zal in deze raadsperiode overgaan tot het
instellen van een ondernemersloket, in de vorm van een
bedrijfscontactfunctionaris, die actief een eigen netwerk met de
lokale ondernemers opbouwt en voor hen als integraal aanspreekpunt
fungeert ten behoeve van alle vragen die ondernemers aan de gemeente
hebben.
- Bij herziening van bestemmingsplannen vereist het zorgvuldig
behartigen van economische belangen, dat de bepalingen van het nieuwe
bestemmingsplan in redelijke mate ruimte bieden voor efficiënt en
winstgevend ondernemerschap, zowel in de landbouw als in het midden- en
kleinbedrijf. Dit zal dan ook bij herzieningsprocedures van
bestemmingsplannen steeds een apart en bijzonder punt van aandacht
vormen.
- Ten westen van de N57 wordt geen grootschalige nieuwe verblijfsrecreatie
toegestaan, met uitzondering van nieuwe soorten van verblijfsrecreatie, zoals
een hotelaccommodatie, jeugdherberg e.d. Ook nieuwe initiatieven in de vorm
van ‘kamperen bij de boer’ worden toegelaten, waarbij in anticipatie
op de nieuwe Wet op de Openlucht Recreatie ruimte mag worden geboden aan 25
staanplaatsen. Ten oosten van de N57 is uitbreiding van de mogelijkheden voor
verblijfsrecreatie toegestaan in het laadgebied, zoals te benoemen in de
eerstvolgende herziening van het streekplan.
Bij kwaliteitsverbetering in de verblijfsrecreatie dient niet alleen aandacht
te worden besteed aan de kwaliteit van de recreatieve voorzieningen, maar moet
ook uitdrukkelijk worden gekeken naar de algehele kwaliteit van de openbare
ruimte.
- Gestreefd wordt naar het behoud van de visserijsector in de gemeente
Goedereede, door zoveel als mogelijk en redelijk is te stimuleren dat UFA in
Stellendam gevestigd blijft, door alles in het werk te stellen om visserij
mogelijk te houden in het in te stellen zeereservaat, en door het stimuleren
van alternatieve vormen van visserij (kwekerijen, combinatie met recreatie en
toerisme).
- De gemeente zal al het mogelijke doen om de economische bedreigingen en
beperkingen die voortvloeien uit de komst van het zeereservaat, te bestrijden.
3. Intergemeentelijke samenwerking
- De gemeente zal in deze raadsperiode vasthouden aan zijn zelfstandigheid
en volledige beleidsvrijheid, met veel aandacht voor de voordelen van
samenwerking in de uitvoering met de andere gemeenten op Goeree Overflakkee.
De eilandelijke samenwerking vindt momenteel op enkele gebieden plaats, maar
zou op vele terreinen nog sterk kunnen worden verbeterd. Als deze
‘basis’ goed is, kan naar andere terreinen voor samenwerking
worden gekeken. Om dit te bereiken dienen de colleges en gemeenteraden
binnen het huidige ISGO een duidelijke toekomstvisie op te stellen waarin,
aan de hand van een tijdschema, concrete doelen worden gesteld. Zeer
belangrijk is dat de positie van de gemeenteraad bij de beleidskeuzes
duidelijker wordt. Ook de communicatie met de gemeenteraad dient nog te
worden verbeterd.
- De gemeenten op Goeree-Overflakkee zijn tot op heden onmachtig gebleken
om bij te sturen in de financiële exploitatie van Binnenhof/Webego. De
jaarlijkse tekorten zijn echter van dien aard dat het niet langer verantwoord
wordt geacht, om deze zonder bijsturen op het bord van de belastingbetaler
neer te leggen. De gemeente zal dan ook de goedkeuring onthouden aan begrotingen
en jaarrekening van Binnenhof/Webego met negatieve resultaten, wanneer deze
geen onderdeel uitmaken van een totaal en grondig saneringsplan voor de
bedrijfsvoering. Negatieve exploitatieresultaten zullen wel geaccepteerd
worden, als naar de mening van de gemeente de bedrijfsvoering voldoende efficiënt
is ingericht. De personen die namens de gemeente deel zullen uitmaken van het
bestuur van Binnenhof/Webego dragen deze opvatting actief uit naar de bestuurders
van de overige gemeenten en naar de directie.
Het maatschappelijk nut en het grote belang dat wordt gehecht aan het bieden van
een beschermde werkomgeving voor het meest kwetsbare deel van onze beroepsbevolking
is boven alle discussie verheven!
4. Openbare orde
De gemeente streeft naar een samenleving waarin burgers en overheid zich houden
aan de lokaal heersende en geaccepteerde normen en waarden. De gemeente wil naar
zijn burgers toe duidelijkheid scheppen over de regels die er zijn om in de
lokale samenleving orde en regelmaat aan te brengen. Om deze duidelijkheid te
verzorgen, is het noodzakelijk dat de gemeente in alle gevallen als uitgangspunt
neemt, dat overtredingen van gemeentelijke regels niet gedoogd zullen worden,
maar dat er een actief handhavingsbeleid zal worden toegepast.
5. Veiligheid
- De gemeente zal een aanzienlijke verlaging van de verkeersoverlast
en verkeersonveiligheid trachten te realiseren, door middel van het
vaststellen en uitvoeren van een verkeerscirculatieplan voor alle
woonkernen.
- Ten aanzien van preventie en repressie van overlast en criminaliteit
zal actief uitvoering worden gegeven aan de vastgestelde nota integraal
veiligheidsbeleid.
- De gemeente voorziet de brandweer en veiligheidsregio van alle
benodigde middelen en ondersteuning om preventief en repressief adequaat
te kunnen optreden.
- Alle mogelijk middelen worden benut om invloed uit te oefenen op de
inzet van politie en ambulancezorg in onze gemeente.
6. Sociale voorzieningen/zorg
Bij het ontwikkelen van beleid in het kader van de Wet werk en bijstand
(Wwb) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), hanteert de gemeente
als algemeen uitgangspunt dat de actieve maatschappelijke deelname van
elke burger zoveel als mogelijk wordt bevorderd, maar dat elke burger op
individuele ondersteuning door de gemeente kan terugvallen, indien hij
zijn zelfstandige positie in de maatschappij dreigt te verliezen. De
gemeente dient zich te bezinnen op een integrale toekomstvisie, zodat
de kwaliteit van onze sociale samenleving gewaarborgd blijft.
7. Communicatie
De gemeente geeft op zeer actieve wijze invulling aan de vastgestelde
nota communicatiebeleid. Bijzondere aandacht zal worden besteed aan de
actieve informatievoorziening over voorgenomen veranderingen in de
directe woonomgeving van burgers. In het algemeen moet gelden dat in
de contacten met burgers klantvriendelijkheid en flexibiliteit voorop
staan.
8. Financiën
De gemeente zal een transparant en verantwoord financieel beleid voeren.
Het streven moet er op gericht zijn dat tegenover structurele uitgaven
ook structurele inkomsten staan. Alle belastingen moeten regelmatig
tegen het licht worden gehouden en eventueel worden heroverwogen. Voor
de burger moet duidelijk zijn wat de relatie is tussen de inkomsten en
de uitgaven. Doelmatigheid en doeltreffendheid zijn een vast onderdeel
bij de beoordeling van de uitgaven. Minder inkomsten mogen niet
automatisch leiden tot belastingverhoging. Een jaarlijkse trendmatige
verhoging is noodzakelijk om de inflatie te compenseren. Daarnaast
moet de gemeente een stevige reserve hebben om onverwachte ontwikkelingen
te kunnen financieren. Het wordt niet langer a-priori noodzakelijk
geacht om de onroerend zaak belasting (ozb) jaarlijks te verhogen met
de prijsindex. Doordat de Wet WOZ voorschrijft dat onroerende zaken
inmiddels jaarlijks geherwaardeerd dienen te worden, zullen
marktontwikkelingen al in de waarde van het onroerende goed worden
verwerkt, waardoor het toepassen van de prijsindex niet langer
noodzakelijk is om in de pas te blijven met de financiële trend.
Goedereede, 30 maart 2006
Terug naar overzicht
Agenda SGP fractie Goedereede
Raads- en commissievergaderingen zijn openbaar. Voor het spreekuur van de fractie kunt u contact opnemen met de fractievoorzitter.
-
De provincie vindt dat de gemeentes op het eiland moeten fuseren.
Lees de artikelen van deze website.
-
De SGP-fractie van Goedereede is voorstander van Duurzame energie op de Brouwersdam.
Lees de artikelen van deze website.
Volg SGP Goedereede op Twitter
SGPJongeren GO op Facebook
Provinciaal nieuws
- Fractieadviseur Wim van Duijn stelt zich voor
De Statenfractie van ChristenUnie&SGP wordt ondersteund door verschillende fractieadviseurs. Zij zijn geen Statenlid, maar worden wel heel nauw betrokken bij de besluitvorming. In de serie ?Fractieadviseurs stellen zich voor? stelt Wim van Duijn zich voor.
- Eerst informatieblad vizier van 2003
In het informatieblad van de fractie aandacht voor: Factory Outlet bij Zoetermeer, ruimteverdeling in 2013, nieuwe provinciale visie, en fractie-adviseur Wim van Duijn.
- Feitenonderzoek Derde Merwedehaven
Op 6 februari besprak de Statencommissie Verkeer en Milieu het Feitenonderzoek van TNO over Afvalberging Derde Merwedehaven. Dit rapport: ?Feitenonderzoek naar het storten van asbesthoudende materialen op de stortplaats Derde Merwedehaven in Dordrecht in de periode 1990-2010? werd op 27-11-2012 gepresenteerd.
Actueel video nieuws
Dubbelinterview met Wethouder Tollernaar en oud-wethouder Admiraal over jongeren en politiek!
SGP Raadsleden Goedereede
Overig Nieuws uit Goedereede
SGP Jongeren Goedereede op Twitter