SGP Goedereede

SGP-jongeren in Brussel

Op woensdag 30 november jl. waren we met 15 SGP-jongeren én ouderen van Goedereede te gast bij het Europees Parlement in Brussel. Na een lange reis kregen we een rondleiding van een gids door de stad Brussel en brachten we een bezoek aan de eurofractie SGP - Christenunie en de grote vergaderzaal in het Europees Parlement.

Om half tien begon 1e voorzitter Huibert Slingerland met het lezen van Psalm 33 en een gebed. Hij legde kort het programma uit waarna we vertrokken richting Brussel. Na een voorspoedige reis kwamen we aan in deze grootste stad van België. Na enig zoeken vonden we een parkeergarage in de buurt van de Grote Markt. We dronken bij de auto's koffie en daarna vertrokken we te voet richting Grote Markt. Bij een imposante kathedraal werd stilgehouden voor een groepsfoto. Op de trappen van de kathedraal aten we het meegebrachte lunchpakketje op.

Rondleiding

Om één uur werden we op de Grote Markt verwelkomd door een breedsprakige gids. Deze leidde ons door het oudste gedeelte van de beneden- en de bovenstad van Brussel. De meeste gebouwen aan de Grote Markt zijn van na 1695, want toen werd een groot gedeelte van de stad verwoest door brandbommen. Typerend voor de Grote Markt is het verschil in bouwstijlen. Barok en gotiek wisselen elkaar af. Vanaf de Grote Markt liepen we langs allerlei winkeltjes met de beroemde Belgische pralines. Onderweg kwamen we het bekende en beroemde 'manneke pis' tegen. Na een wandeling langs de paleizen van Karel van Lotharingen werden we door de gids teruggebracht naar de parkeergarage. Daar dronken we weer koffie en gingen we op weg naar het Europees Parlement. Door de drukte in de binnenstad was dat nog een lastig karwei. Het was al kwart voor vier geweest toen we parkeerden in de parkeergarage bij het Europees parlement.

In het parlementsgebouw

Eerst moest iedereen zijn of haar metalen voorwerpen inleveren om deze door een scan te laten gaan. Vervolgens moesten we zelf door een detectiepoortje. We werden verwelkomd door Minca Oosterhof, voorlichter van de eurofractie SGP - Christenunie. Zij bracht ons in een voorlichtingskamer, waar we een uitleg over het Europees parlement kregen van Olaf Schneider. Dhr. Schneider vertelde ons het een en ander over het reilen en zeilen van dit parlement. Sinds 1979 worden de leden van het parlement direct gekozen door de burgers van de verschillende nationale staten. Het parlement bestaat nu uit 732 afgevaardigden. De vergaderingen worden grotendeels gehouden in Brussel, maar in het Verdrag van Amsterdam uit 1997 staat bepaald dat 12 plenaire zittingen in Straatsburg moeten plaatsvinden. Dat betekent dat maandelijks zo'n 10.000 tot 15.000 mensen van Brussel naar Straatsburg reizen. Daarnaast bevindt zich nog een secretariaat in Luxemburg. De meeste afgevaardigden hebben zich verenigd in fracties. Voorbeelden hiervan zijn christen-democraten, liberalen, groenen, sociaal-democraten, enz. Ook heeft het gros zitting in de verschillende commissies. Verder is er nog het dagelijks bestuur, de Europese Commissie, bestaande uit verschillende commissarissen. Hun voorzitter is dhr. Barrosso en vanuit Nederland heeft mevr. Kroes de post mededinging. Na de uitleg van dhr. Schneider komt dhr. Belder aan het woord. Hij zit in het Europees Parlement namens de SGP. Hij vertelde dat hij lid is van de commissie buitenland en daardoor de laatste tijd veel buitenlandse reizen heeft gemaakt. Hij was net terug uit Irak en Israël. Hij vertelde over zijn ervaringen daar en hoe het verder gaat in het Europees Parlement vanuit zijn SGP-visie. Hij sloot zijn verhaal af met te zeggen dat wij allemaal op dezelfde hoogte staan als het gaat om het verkrijgen van genade en verzoening door het bloed van Jezus Christus en dat het nog een zegen is dat zulk een geluid gehoord mag worden in de Europese vergaderzalen. Na een groepsfoto met dhr. Belder voor alle vlaggen van de Europese lidstaten gingen we naar de grote vergaderzaal, waar een debat gaande was over een olympische wapenstilstand en het bevorderen van vrouwensporten. Daar het veelal in een voor ons onverstaanbare taal ging zette iedereen al vlug een hoofdtelefoon op en schakelde over op de Nederlandse vertaling. Dat was beter te volgen. Na een uurtje werden we door mevr. Oosterhof weer teruggebracht naar de uitgang en gingen we terug naar de parkeergarage. Onderweg aten we wat bij een wegrestaurant en rond een uur of tien waren we terug bij verenigingsgebouw Eben-Haëzer. Huibert Slingerland eindigde met het laten zingen van Psalm 25 : 2 en dankgebed.

A. Kasteleijn

Groepsfoto met dhr. Belder voor de vlaggen van alle lidstaten

Terug naar overzicht

Agenda SGP fractie Goedereede

Raads- en commissievergaderingen zijn openbaar. Voor het spreekuur van de fractie kunt u contact opnemen met de fractievoorzitter.
  • Herindeling GO

De provincie vindt dat de gemeentes op het eiland moeten fuseren. Lees de artikelen van deze website.

• Activiteiten Brouwerdam

De SGP-fractie van Goedereede is voorstander van Duurzame energie op de Brouwersdam. Lees de artikelen van deze website.

Volg SGP Goedereede op Twitter

SGPJongeren GO op Facebook

Landelijk nieuws

Provinciaal nieuws

• Fractieadviseur Wim van Duijn stelt zich voor
    De Statenfractie van ChristenUnie&SGP wordt ondersteund door verschillende fractieadviseurs. Zij zijn geen Statenlid, maar worden wel heel nauw betrokken bij de besluitvorming. In de serie ?Fractieadviseurs stellen zich voor? stelt Wim van Duijn zich voor.
  • Eerst informatieblad vizier van 2003
    In het informatieblad van de fractie aandacht voor: Factory Outlet bij Zoetermeer, ruimteverdeling in 2013, nieuwe provinciale visie, en fractie-adviseur Wim van Duijn.
  • Feitenonderzoek Derde Merwedehaven
    Op 6 februari besprak de Statencommissie Verkeer en Milieu het Feitenonderzoek van TNO over Afvalberging Derde Merwedehaven. Dit rapport: ?Feitenonderzoek naar het storten van asbesthoudende materialen op de stortplaats Derde Merwedehaven in Dordrecht in de periode 1990-2010? werd op 27-11-2012 gepresenteerd.

Actueel video nieuws

Dubbelinterview met Wethouder Tollernaar en oud-wethouder Admiraal over jongeren en politiek!