SGP Goedereede

De Koran een struikelblok?

“Laat één ding alsjeblieft duidelijk zijn: onze God heeft niets, maar dan ook niets met Allah te maken. Ook al wordt heel vaak het tegendeel beweerd.” Met klem drukte dhr. G. Slootweg dit de aanwezigen op het hart tijdens de SGP-Jongerenavond op 13 oktober in Ouddorp. Hij sprak over het onderwerp ‘De Koran als struikelblok’.

Er is de laatste tijd in de politiek veel te doen over de Koran. Meermalen is dit heilige boek van de moslims onderwerp van gesprek geweest in de Tweede Kamer. Vooral Geert Wilders en zijn Partij voor de Vrijheid doen hun best om dit naar hun mening haatzaaiende boek in Nederland verboden te krijgen. “Als je alle foute verzen eruit haalt, blijft er een Koran over zo dik als een Donald Duck,” heeft Wilders eens gezegd. Voor de SGP-Jongeren Goedereede vormde dit de aanleiding om een avond te beleggen over de Koran. Wat is de Koran eigenlijk voor een boek? Vormt het werkelijk een struikelblok?

Mohammed

Voordat hij inging op de inhoud van de Koran, vertelde Slootweg eerst kort de geschiedenis van het ontstaan van dit boek. Mohammed, uitgegroeid van karavaandrijver tot de echtgenoot van een rijke koopvrouw, krijgt in een visioen van Allah de opdracht om diens wil aan de mensen bekend te maken. Het is de laatste keer dat Allah zich bekend maakt; wil het volk weer niet luisteren, dan zullen zijn oordelen komen. De openbaringen die hij nadien krijgt van Allah, laat hij door een secretaris opschrijven. Zo ontstaat een brij van losse teksten, die na zijn dood in 114 hoofdstukken op onderwerp worden gerangschikt. De langste teksten eerst, daarna de kortere. Het resultaat: de Koran.

Geweld

Geweld is inherent aan de islam, zegt Slootweg. Hoewel het christendom snel groeide, verbreidde de islam zich nog sneller. Reden is dat de islamieten geweld gebruikten om hun godsdienst te verspreiden. Ook nu roept het radicale deel van de islam op tot de jihad, de heilige oorlog tegen alle ongelovigen. In de Koran staan diverse teksten die het gebruik van geweld lijken te rechtvaardigen. Toch concludeert Slootweg dat de Koran geen haat zaait. Je moet de Koran lezen in de context waarin hij ontstaan is. Ook in de Bijbel, voornamelijk in het Oude Testament, staan teksten die ons gewelddadig voorkomen. De Koran hoeft daarom helemaal niet verboden te worden.

Houding

Het probleem ligt ergens anders, meent Slootweg. Waarom willen mensen als Wilders de Koran verbieden en keren ze zich op allerlei mogelijke manieren tegen de islam? Is het niet omdat wij, Nederlanders, de weg kwijt zijn? Wij leven niet meer als ware christenen. Hoe moeten we het groeiende islamitische deel van onze bevolking dan tegemoet treden? Niet met snerende, geniepige opmerkingen en kleineringen. Niet de Koran verbieden, waar moslims zo aan gehecht zijn. Laat onze houding zijn: God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf. Als we God liefhebben boven alles, wijzen we Allah en de Koran resoluut af. Wel de godsdienst, maar echter niet de mensen. Want, we moeten onze naaste liefhebben als onszelf. Dan zijn we bewogen met moslims en is er een verlangen in ons hart om ook onder hen zending te bedrijven. Om ook hen te winnen voor Christus.

G.A. Koese

Terug naar overzicht

Agenda SGP fractie Goedereede

Raads- en commissievergaderingen zijn openbaar. Voor het spreekuur van de fractie kunt u contact opnemen met de fractievoorzitter.
  • Herindeling GO

    De provincie vindt dat de gemeentes op het eiland moeten fuseren. Lees de artikelen van deze website.

  • Activiteiten Brouwerdam

    De SGP-fractie van Goedereede is voorstander van Duurzame energie op de Brouwersdam. Lees de artikelen van deze website.

Volg SGP Goedereede op Twitter

SGPJongeren GO op Facebook

Landelijk nieuws

Provinciaal nieuws

  • Fractieadviseur Wim van Duijn stelt zich voor
    De Statenfractie van ChristenUnie&SGP wordt ondersteund door verschillende fractieadviseurs. Zij zijn geen Statenlid, maar worden wel heel nauw betrokken bij de besluitvorming. In de serie ?Fractieadviseurs stellen zich voor? stelt Wim van Duijn zich voor.
  • Eerst informatieblad vizier van 2003
    In het informatieblad van de fractie aandacht voor: Factory Outlet bij Zoetermeer, ruimteverdeling in 2013, nieuwe provinciale visie, en fractie-adviseur Wim van Duijn.
  • Feitenonderzoek Derde Merwedehaven
    Op 6 februari besprak de Statencommissie Verkeer en Milieu het Feitenonderzoek van TNO over Afvalberging Derde Merwedehaven. Dit rapport: ?Feitenonderzoek naar het storten van asbesthoudende materialen op de stortplaats Derde Merwedehaven in Dordrecht in de periode 1990-2010? werd op 27-11-2012 gepresenteerd.

Actueel video nieuws

Dubbelinterview met Wethouder Tollernaar en oud-wethouder Admiraal over jongeren en politiek!

SGP Raadsleden Goedereede

Overig Nieuws uit Goedereede

SGP Jongeren Goedereede op Twitter